Logo vzacne-mince.sk
Logo vzacne-mince.sk
Prihlásiť saRegistrovať Nákupný košík Nákupný košíkEUR / CZK
Infolinka+421 948 169 992SAEC bezpecny nakup
Infonástenka vzacne-mince.sk Facebook
Vyhľadávanie
Úvodná strana Pamätné mince | Investičné mince | Investičné zlato a striebro | Medaily | Repliky mincí | Zberateľské potreby | Tip na darčeky | Novinky | Zľavy
Späť na predchádzajúcu stranu
5000 Kč – Negrelliho viadukt v Prahe 2012 0% DPH
Zlatá pamätná minca Českej republiky
Proof kvalita
Cena
660 €
Bežná kvalita
Cena
615 € Vložiť do košíka
Popis
Rýdzosť: 999,9/1000 Au
Priemer: 28 mm
Hmotnosť: 15,55 g
Hrana proof: hladká
Hrana bežné vyhotovenie: vrúbkovaná

Autor: Zbyněk Fojtů
Razba: Česká mincovna
Emitent: ČNB
Náklad proof: 12 200 ks
Náklad bežné vyhotovenie: 3 900 ks
Dátum emisie: 13. 11. 2012

Obvyklá dodacia lehota: 1 - 2 pracovné dni


5000 Kč – Negrelliho viadukt v Prahe
Negrelliho viadukt (pôvodne viadukt Společnosti státní dráhy) je viadukt, ktorý spája Masarykovo nádraží v Prahe (pôvodne Nádraží Společnosti státní dráhy) cez ostrov Štvanice so štvrťou Holešovice. Bol to historicky prvý pražský železničný most cez Vltavu, v súčasnosti je druhým najstarším pražským mostom cez Vltavu. Po prúde Vltavy je trinástym pražským vltavským mostom. Viadukt bol postavený ako súčasť drážďanskej vetvy projektu severnej štátnej železnice Olomouc–Praha–Drážďany, o stavbe ktorej rozhodlo riaditeľstvo štátnych železníc v roku 1842.
Most sa staval od jari roku 1846, dokončený bol roku 1849 a do prevádzky bol uvedený 1. júna 1850. Po svojom dokončení mal 87 kamenných oblúkov, z toho:
• 8 žulových segmentových oblúkov nad ramenami rieky (25,29 m),
• 1 pieskovcový segmentový oblúk (11,30 m) a 2 prechody pre peších (nad dnešnou Sokolovskou ulicou),
• 76 pieskovcových polkruhových oblúkov s rozpätím 6,39 až 10,75 m.
Negrelliho viadukt v 19. storočí
Negrelliho viadukt v 19. storočí
Zdroj: wikipedia.org
Most je dlhý 1110 metrov; do roku 1910 bol najdlhším mostom Európy. Šírka mostovky medzi kamenným zábradlím je 7,6 m. Negrelliho viadukt je zapísaný v českom Štátnom zozname nehnuteľných kultúrnych pamiatok. Stavbu mal pôvodne viesť Jan Perner, ktorý už viedol stavbu trate medzi Olomoucom a Prahou. Spolupôsobil pri navrhovaní trasy do Drážďan a zrejme navrhol aj súčasné vedenie Negrelliho viaduktu; zahynul však pri nehode. Preto stavbu riadil inžinier Alois Negrelli.
Dodávateľom bola firma bratov Kleinovcov a Vojtěcha Lannu. Stavebné náklady boli jeden a pol milióna zlatých. Most sa staval nad vtedy ešte neregulovanou riekov. Materiál sa privážal po vode z Kamýka nad Vltavou a opracovával sa na mieste. Žula sa ťažila v Schwarzenberskom lome, ktorý je dnes zatopený vodnou nádržou Orlík. Na stavbe pracovalo až 3000 robotníkov rôznych národností. Pri stavbe sa po prvýkrát vo väčšej miere použili parné zdvíhacie stroje. V čase svojho vzniku bol most dobre viditeľný, obdivovaný a často fotografovaný. Jeho vzhľad ocenil historik umenia Zdeněk Wirth ako prejav monumentality empírového slohu v oblasti technických stavieb. Vo svetovom meradle išlo o jedinečnú stavbu, pretože v tej dobe sa na mnohých miestach obdobné mosty stavali ešte z dreva. Až neskôr obklopili viadukt domy až k tesnej blízkosti. Voľné miesta pod mostnými oblúkmi sa s postupným rastom priemyslu zaplnili remeselníckymi dielňami a špeditérskymi firmami.
V roku 1871 most doplnil na južnej strane karlínsky spojovací viadukt pre priame spojenie Bubnov a Libne bez nutnosti zachádzať na stanicu. Meria 351 m pri priemernej výške 8 m. Jeho klenby sú z kameňa (10 oblúkov) a tehál (16 oblúkov). Obsahoval tiež dva oceľové nitované priehradové mosty. Mostné pole nad Pernerovou ulicou s rozpätím 29,51 m bolo v roku 1951 nahradené modernou zváranou oceľovou konštrukciou so železobetónovou doskou mostovky. Druhé pole nad ulicou Prvního pluku má rozpätie 22,83 m a bolo obnovené v roku 1936.
Tri pražské mosty - Negrelliho viadukt v popredí za ním Hlávkov a Štefánikov most
Tri pražské mosty - Negrelliho viadukt v popredí za ním Hlávkov a Štefánikov most
Autor: : jklamo, wikipedia.org
V druhej polovici 19. storočia si položenie tretej, posunovacej slepej oceľovej koľaje na predmostí vynútilo výmenu pôvodného kamenného zábradlia za úzke oceľové, ktoré v oblúkoch muselo byť vyložené na železobetónové konzolky.
Po premostení Křižíkovej ulice v rokoch 1952–1954 boli kvôli zlepšenie prejazdnosti motorových vozidiel tri oblúky zbúrané a medzera bola premostená trámovými prekladmi z predpätého betónu. V roku 1981 sa podobný zásah uskutočnil aj na holešovickom brehu nad Bubenským nábrežím.
Podobne ako Karlov most prestál v plnej prevádzke aj Negrelliho viadukt augustovú povodeň roku 2002, pri ktorej bol zatopený skoro celý Karlín. Viadukt bol totiž navrhnutý na základe čerstvých skúseností z povodne v roku 1845. Vtedy hladina Vltavy dosiahla len o niekoľko desiatok centimetrov nižšie ako v roku 2002.
Zdroj: Internet
Spravodaj
Zaujímavosti zo sveta numizmatiky, nové razby, tituly a ďalšie informácie do Vašej schránky úplne zadarmo
Potvrdiť odoberanie
Hľadáte viac informácií?
Zaujímavé čítanie o zlate, správy a aktuality zo sveta numizmatiky, aktuálna cena zlata na trhu, numizmatické videá a veľa iného.
Kliknite >>>vzacne-mince.sk Infoportál
Info správy
Zašleme vám informácie o novinkách, zľavách a akciových ponukách v našom eshope úplne zadarmo.
Potvrdiť odoberanie
Zákaznícky servisO násVzácne Mince - Infoportál
Bezpečný nákupKontaktyInformácie o zlate
Ako nakupovaťVšeobecné obchodné podmienkyPrečo investovať do zlata
Odstupenie od kupnej zmluvyOsobné údaje a ich ochranaInvestičné zlato a dane
Balenie zásielokInformácie pre médiáSprávy a aktuality
FAQ - časté otázkyvzacne-mince.sk na FacebookuAktuálna svetová cena zlata na trhu
Dodacie podmienkyEmisné plány a rezervácieZaujímavé články o zlate a minciach
Platobné podmienkyŽiadankaVideá s numizmatickou tematikou
Reklamačný poriadokSpravodajSlovník pojmov
Zahraniční zákazníciInfosprávyGenealogicko-heraldické služby
Vernostné zľavy a vernostný sporiaci programRezervácie mincí
Informácie pre českých zákazníkovVýkup investičných mincí a odliatkov
www.vzacne-mince.sk | Pamätné mince | Investičné mince | Investičné zlato a striebro | Medaily | Repliky historických mincí | Plakety poštových známok | Repliky bankoviek
Zberateľské potreby | Tip na darčeky | Zľavy | Mapa stránok
(c) Goldvia, s.r.o., 3d tvorba www
Valid HTML 4.01 Transitional